سایتicon
حقوق خانواده - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
تاریخ : چهارشنبه 92/9/13

                                                  افزایش ثبت ازدواج موقت
درحالی که الزام قانونی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد، اما نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از ثبت 2 ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج رسمی خبر می دهد. علی مظفری در نشستی خبری دراین باره گفت: متاسفانه شاهد هستیم حتی ازدواج های موقت هم مد شده است.
دکتر علی مظفری در نشستی خبری با انتقاد از اینکه متاسفانه خانواده در کشور ما متولی ندارد، گفت: همه مدعی هستند ولی یک وزارتخانه نداریم که نامش را وزارت خانواده عنوان کنیم حتی در وزارت ورزش و جوانان هم معاونت خانواده نداریم که البته از نمایندگان مجلس خواسته ایم نام وزارت ورزش و جوانان را به وزارت ورزش و خانواده تغییر نام دهند. آنقدر خانواده در کشور ما مظلوم است که سه سال است دانشگاه شهید بهشتی موضوع حقوق خانواده را در رشته های تحصیلی گنجانده است و این یعنی اینکه مسئولان باید در کنار غنی سازی اورانیوم به غنی سازی خانواده هم فکر کنند.
ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

حقوق و مسئولیت خانواده (وظایف زن و شوهر در مقابل یکدیگر)

««  با آموزش حقوق می توان رفتار را در مسیر صحیح هدایت کرد. »»

 

حقوق و مسئولیت خانواده (وظایف زن و شوهر در مقابل یکدیگر)+محمد قدرتی – کارشناس ارشد حقوق خصوصی+

خانواده نخستین واحد اجتماعی است که با ازدواج زن و مرد شکل می گیرد و با تولد فرزندان به کمال می رسد و در این صورت اعضاء خانواده حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر دارند و در مجموع حقوق خانواده شکل می گیرد چنانچه افراد خانواده به حقوق یکدیگر احترام بگزارند زیباترین روابط انسانی شکل می گیرد که منجر به استحکام و رشد و پیشرفت خانواده می گردد. و افراد با رعایت حقوق یکدیگر در محیط خانواده و انتقال ان به درون جامعه باعث استحکام روابط انسانها با یکدیگر میشود و در نتیجه تعاملات ببیشتر در روابط افراد در جامعه به وجود خواهد آمد که باعث پویایی آن جامعه می گردد.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

امامی: طلاق توافقی که زن متقاضی وقوع آن است را باید غیرقابل رجوع بدانیم

مولف کتاب حقوق خانواده تاکید کرد که در طلاق توافقی، هنگامی‌که زن متقاضی اجرای صیغه طلاق باشد باید طلاق را غیر قابل رجوع بدانیم و گرنه اگر مرد بتواند رجوع کند هدف تامین نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اسدالله امامی طی سخنانی در نشست «بررسی قانون حمایت خانواده» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: ‌در حقوق خانواده، اخلاق پایه و اساس است و مقررات هر چقدر قوی باشد در داخل منزل جایی ندارد؛ بلکه باید با اخلاق و ایمان به ضوابط اخلاقی، مسائل بین زن و شوهر حل شود.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

زنان،بله را با اجازه دولت بگویند
امکان ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در قوانین ایران پیش‌بینی شده است. مطابق ماده 987 قانون مدنی، زن ایرانی مجاز به ازدواج با تبعه خارجی بوده اما با وقوع این امر، آثار حقوقی متعددی نیز بر احوال شخصیه او مترتب می‌شود.
ازدواج
در اثر ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی، تابعیت ایرانی زن به قوت خود باقی خواهد ماند، مگر آنکه مطابق قانون دولت متبوع شوهر، تابعیت این کشور به واسطه وقوع عقد به زن تحمیل شود. ازدواج مزبور در صورت نبود تحصیل اجازه از دولت، به لحاظ شرعی صحیح بوده و آثار نکاح بر آن مترتب است، ولی مستوجب مسئولیت و قابل پیگرد خواهد بود. حال اگر بنا به دلایلی از جمله بی سوادی فقر فرهنگی یا بی اطلاعی از قوانین این ازدواج بدون اجازه از دولت صورت گرفته باشد سرنوشت این ازدواج وبه تبع آن فرزندان آنها چگونه خواهد بود؟ متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد ازدواج بسیاری دختران ایرانی با اتباع بیگانه از جمله اتباع افاغنه که بعضا مخفیانه هم انجام می‌شود بوده ایم که باعث سلب تابعیت زنان ایرانی و با‌لطبع بروز مشکلات بسیاری برای این زنان بی پناه ایرانی شده است. برای بررسی تبعیت زن ایرانی در صورت ازدواج با مرد غیر ایرانی «قانون» گفت‌وگویی را با دکتر موسی‌الرضا اکبری قاضی دیوان عالی کشور انجام داده است که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد. موسی‌الرضا اکبری قاضی دیوان عالی کشور در توضیح شرایط اخذ اجازه برای ازدواج زن ایرانی با یک مرد خارجی بیان کرد : طبق ماده 1060 قانون مدنی ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است. مرجع صادرکننده این اجازه در داخل، وزارت کشور و در خارج از کشور نمایندگان سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران به نیابت از طرف وزیر کشوراست. منظور از مانع قانونی ماده 1059 قانون مدنی است که مقرر کرده نکاح مسلمه با غیرمسلم جایز نیست. پس با وجود منع قانونی مذکور، ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه ممنوع است و موضوع اخذ اجازه نیز به تبع آن ممنوعیت منتفی است.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

 مهریه یک پشتوانه اجتماعی برای زنان است
رییس دیوان عالی کشور گفت: مهریه یک پشتوانه اجتماعی برای زنان است به خاطر اینکه حقوق زن در اجتماع حفظ شود و ضعف جسمی زنان نسبت به مردان جبران شود به آنان مهریه عطا می شود.
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دیوان عالی کشور، آیت الله ?احمد محسنی گرکانی? در نشست هیات عمومی اصراری حقوقی دیوان عالی کشور افزود: هنگام جدایی زن و مرد از یکدیگر زن خسارت بیشتری را متحمل می شود به خصوص اگر بخشی از عمر و سرمایه جوانی و زیبایی خود را از دست داده باشد.
ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

بارزترین علل طلاق در جامعه چیست؟
دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: طبق آمار و تحقیقات انجام شده در ایران، بارزترین علل طلاق مربوط به خشونت خانوادگی، اعتیاد، فقر و مشکلات اقتصادی و مسایل جنسی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان، فرهاد افشارنیا در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی خوزستان اظهارکرد: باتوجه به این که 75 درصد از طلاق‌ها ناشی از فقدان یادگیری زوجین است، برای رفع هر یک از این علت‌ها تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی ضروری است.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

هنوز فراموش نشده که گروهی تصمیم داشتند مهریه را براساس محل زندگی دختر تعیین کنند و گروه دیگری معتقد بودند که دفاتر اسناد رسمی مهریه‌های بالا را به ثبت نرسانند. حتی گفته شد که هر چه مهریه بالاتر باشد حق ثبت آن بیشتر و بیشتر می‌شود، همه‌ این تصمیم‌ها و بحث‌ها برای کنترل مهریه و با عنوان جلوگیری از بروز اختلاف در میان خانواده‌ها و زوج‌های جوان اعلام شد.
آخرین خبری که با موضوع مهریه در رسانه‌ها منتشر شده بیمه مهریه است که از سوی مرکز امور زنان و خانواده مطرح شده است. بخشی از جزئیات بیمه مهریه زنان از سوی مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری اعلام شد. زهره‌سادات لاجوردی گفت: براساس این پیشنهاد، مرد با توجه به وسع و توان مالی خود از ابتدای ازدواج، مبالغی را به‌صورت تدریجی به‌عنوان بخشی از مهریه برای زن پس‌انداز می‌کند.
او به خبرگزاری ایسنا توضیح داد: البته این پیشنهاد قرار است با برگزاری جلساتی بررسی و برای ارائه به وزارت دادگستری تدوین شود. به گفته‌ مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده، براساس این پیشنهاد با همکاری شرکت‌های بیمه، شوهر مبلغی را برای زن به‌عنوان مهریه کنار می‌گذارد و بدین‌ترتیب هم زن به مهریه خود می‌رسد و هم به مرد در پرداخت مهریه فشار نمی‌آید. ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir